Verkoopsysteem evenementen voor ticketverkoop

Verkoopsystemen evenementenDe meeste evenementen die in Nederland plaatsvinden zijn vaak concerten, voorstellingen of wedstrijden. Bij deze evenementen koop je natuurlijk een ticket om toegang te krijgen tot het evenement, dit wordt gedaan door middel van verkoopsystemen. De meeste tickets zijn digitaal beschikbaar op de mobiele telefoon na aankoop kan deze dan gescand worden; ook zijn er nog steeds fysieke tickets of collector tickets beschikbaar. Deze werken op dezelfde manier, maar zo is er na afloop een mooi souvenir om te bewaren.

Verkoopmanieren

Ticketverkoop is bijna altijd wel online, meestal met een pre-sale ticketverkoop. De pre-sale houdt in dat mensen die een speciale code hebben ontvangen, als eerste kaartjes kunnen bemachtigen een paar dagen voor de echt verkoop. Soms worden er winacties gehouden door radiostations die een aantal tickets koopt om dit vervolgens te verloten onder een aantal gelukkige fans. Op de echte ticketverkoop kan er via online bankieren tickets bemachtigd worden en anders is er meestal op de dag zelf is het bij de ingang mogelijk om nog tickets te kopen mits deze beschikbaar zijn natuurlijk.Dit verkooppunt kan rustig zijn en zeker als een grote hoeveelheid de tickets online koopt. Alle opbrengst komen bij de organisator binnen en die geeft een aandeel af natuurlijk aan het event. Bij grote evenementen zoals het Amsterdam Dance Event (ADE) of Pinkpop kunnen er lange online wachtrijen ontstaan om deze tickets te bemachtigen, dit zorgt voor veel frustratie zowel bij gebruikers als bij de organisatoren van het evenement. Het verkoopsysteem kan op zo’n moment de stroom met wachtende bezoekers niet meer aan en kan dus vastlopen, wat voor vertraging zorgt in de ticketverkoop.

Systeem

Bij verkoopsystemen voor evenementen komt veel techniek kijken, iedere ticket moet namelijk een unieke barcode hebben zodat deze niet verward kan worden met een nep exemplaar. Ook als er meerdere tickets in omloop zijn bij een evenement verschillen de prijzen natuurlijk ook; waar opgelet moet worden. Je wilt niet dat je VIP tickets verkocht wordt voor €50,-. terwijl die eigenlijk voor €500 verkocht had moeten worden. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de tickets verkocht worden via een tussenpersoon zodat er minder lasten zijn als het gaat om data en informatie verwerking. Het is hierna een kwestie van het getoonde ticket scannen op de telefoon of de fysieke kopie, de kaartjes zijn al betaald dus daar hoeft geen zorgen om gemaakt te worden. Verkoopsystemen voor evenementen zijn dus belangrijk om orde te houden en zo het evenement zo soepel mogelijk te laten verlopen.

Posted by Nikita van Belkom

Geef een reactie